zaterdag 14 maart 2015

Chocolademousse

De laatste tijd heb ik weinig blogs geschreven en de laatste tijd ben ik veel ziek geweest, en wel zo dat ik naast mijn gewone werk en thuis werkzaamheden weinig puf over had. Nu ben ik toch wat minder aan het werk en nu voel ik me toch we iets beter, en komt er weer een beetje ruimte voor een blogje af en toe.

En er komt weer wat energie om leuke dingen te doen, of enthousiast te zijn voor de dingen die ik elke dag weer moet doen. Zoals eten, elke dag komt dat weer terug en ik houd erg van lekker eten.
Maar om daar een blog over te schrijven moet je toch ook wel wat energie hebben, want iedere keer ga ik er een leuke foto van proberen te maken en maak ik het toch wat leuker op dan dat ik het alleen voor mezelf doe. De foto's bewerk ik meestal niet omdat het dan nog langer duurt voordat mijn blog af is. Dus de foto moet dan wel in één keer goed zijn!

Zo had ik de zin om chocolademousse te maken en dat wel zeker goed gelukt...



150 gram pure chocolade (70% puur)

125 ml slagroom (een kartonnen pakje)
2 eetlepels tafelsuiker
zakje vanillesuiker
2 grote eieren
scheutje Brandy, Baileys, Grand Marnier of Armagnac
cacaopoeder om te bestuiven
1 sinaasappel, 1 clementine of een hand vol aardbeien


Pak de chocolade niet uit maar sla hem stuk met de deegroller op het aanrecht in de wikkel.

Zet een grote serveerkom en twee mengkommetjes klaar.
Doe de stukjes chocolade met het klontje boter in de hittebestendige mengkom, zet die kom op een pan pruttelend water en laat de chocolade langzaam smelten terwijl je af en toe roert.
Doe ondertussen de slagroom met de suiker en vanillesuiker in de mooie serveerkom en klop hem tot er zachte punten blijven staan.

Scheid de eieren, doe de dooiers bij de slagroom en het eiwit in de lege mengkom.

Spatel de dooiers door de slagroom en zet het mengsel even opzij.
Doe een snufje zout bij de eiwitten en klop ze flink stijf .
Roer de chocolade die intussen gesmolten is, met en scheutje drank door de geklopte room.
Spatel de eiwitten er ook voorzichtig door en zet de mousse in de vriezer om snel op te stijven, of in de koelkast als je wat meer tijd hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten