zaterdag 19 september 2015

Regenboogtaart

Voor de verjaardag van de meiden wilde ik eens wat speciaals maken!
Dat had ik beter eerst even kunnen oefenen, maar gezien de omstandigheden denk ik dat ik het er redelijk vanaf heb gebracht!

Samen met mijn moeder gemaakt omdat het best veel werk was en we twee taarten gingen maken (ik heb een tweeling).

gekleurd cakebeslag


Het leukst maar wel het tijdrovendste was het kleuren van het spons cake beslag!

Voor deze taarten hebben we twee soorten botercrème gebruikt, ik had eerst de light versie (onderaan de pagina) gemaakt, en omdat ik  nogal ruimschoots smeerde kwam ik te kort en maakte de andere versie (dat was sneller).


gekleurd cakebeslag

Sponscake


450 gr. suiker
2 el. vanille-extract
450 gr. bloem
3 tl bakpoeder
1 tl. baking soda of zuiveringszout
0,5 tl. zout
260 gr. boter
4 eieren
120 ml. zonnebloemolie
240 ml. volle melk
6 verschillende kleuren voedings-kleurstof
3 bakblikken van ca. 20 cm. doorsnee
bakpapier


gekleurde cake

Verwarm de oven voor op 190 graden.
Vet de bakvormen in en bekleed met bakpapier.
Roer de boter zacht, en klop een voor een de eieren erdoor. 
Voeg de melk en olie toe en roer goed door, voeg vanille-extract, bakpoeder, baking soda en zout toe en roer het even door.
Voeg dan de suiker en bloem toe beetje bij beetje tot een gladde massa.
Verdeel het beslag in zes delen en meng de kleuren erdoor.
Doe ze per drie of zoveel je kan hebben in de bakblikken en  
 bak ze in de oven in circa 15 minuten gaar.


Botercrème


300 gr. zachte boter
300 gr. poedersuiker
1 el. melk
2 el. water
1 el. oploskoffie

Mix de boter met de helft van de poedersuiker luchtig.
Los de koffie op in de melk. (Ik heb geen koffie gebruikt, want dat wilde de dochter niet)
Voeg de rest van de poedersuiker, het koffiemengsel en het water toe aan de boter en meng het tot een egale crème.
Smeer elke bovenkant in met de botercrème en stapel ze op elkaar in de gewenste kleurvolgorde.
Eindig ook met botercrème, en smeer de buitenkant ook in met botercrème.


eenhoorn taart

Maak de cake af met marsepein, of gewoon met spikkels zoals wij ook deden.

Marsepein


De marsepein heb ik zelf gemaakt van 350 gram verse amandelen, die ik hakte, en daar deed ik 350 gram poedersuiker door en een eiwit. En ik zag nog rozenwater staan dus daar heb ik twee eetlepels van door gemengd.



Overigens heb ik de gekleurde marsepein niet gemaakt maar gekocht.
Maar mijn eigengemaakte was veel lekkerder!



Botercrème light


80 gr. bloem
340 ml/ volle melk
1 vanillestokje
1 el. vanille-extract
450 gr. boter
350 gr. poedersuiker
snufje zout

Breng de melk aan de kook met de bloem en blijf roeren, anders zet het aan.
Snijd het vanillestokje in lengte doormidden en schraap het middelste eruit, voeg dat toe aan de melk als ook het vanille extract en zout. Laat het met af en toe roeren, afkoelen.
Klop de boter zacht en voeg de poedersuiker toe.
Als het melkmengsel is afgekoeld voeg je ze samen en roer je het tot een gladde massa.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten