donderdag 10 september 2015

Krokante kip met sesamrijst




Toen ik het recept zag, leek het plaatje veel mooier, maar daar laat ik me niet door ontmoedigen, mijn foto is ook mooi! En mijn enthousiasme gaat ook meetellen in het resultaat, dus dat komt helemaal goed!!

Ik had bij Albert-Heijn een kaart gepakt om een idee op te doen qua eten, eigenlijk heel handig voor de momenten dat je totaaaaaal geen inspiratie hebt. Ja, die momenten heb ik dus ook.

Het korstje van de kip vind ik heel interessant in dit recept, gemaakt van Japanse paneermeel. Eigenlijk kan je dat ook zelf maken, broodkruim, maar daar heb ik nou geen tijd voor of geen zin in. Het is zo goedkoop dat je best tijd kan besparen hiermee. De Japanse vind ik wel een uitkomst, want die lijkt me weer gezonder, minder vet enzo.

Benodigdheden

1 ei
75 gr panko (Japans broodkruim, zakje 150 gr, Saitaku
1 tl gemalen komijn
300 gr kipfilet (in de lengte door vieren)
5 el arachideolie (ik heb gewoon zonnebloemolie gebruikt)
2 cm verse gember (geraspt)
600 gr oosterse wokgroenten of Chinese roerbak
Rijst voor vier personen 
4 eetlepels sesamzaad

Klop het ei in een diep bord. 
Meng in een ander bord de panko met de komijn.
Haal de kipfilet door het ei en dan door het paneer mengsel, en druk het goed aan.
Verhit de 2 el olie in een koekenpannen bak de kip op middelmatigheid vuur in 6 minuten rondom bruin en krokant. Keer halverwege en voeg nog 2 el olie toe.

Verhit 1 el olie in een wok en roerbak de gember en wokgroenten 2 minuten.
Voeg de rijst en sesamzaad toe en bak nog 4 minuten. 
Breng het op smaak met peper en zout.
Serveer de kip met de wokgroenten en sesamrijst, lekker met fijngesneden koriander.

Als je het wat flauw vind kan je eventueel nog wat vissaus aan de groente toevoegen, dan kan je het zout achterwege laten.

...itadakimasu...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten