zondag 20 september 2015

Salade van roze grapefruit en sumak

We aten het vroeger thuis niet heel vaak, maar als we het dat aten dan was het een boel werk en toen ik groter was hielp ik ook wel vaak. We aten het dan als toetje, we sneden ze doormidden overdwars, en dan met een grapefruitmesje sneden we de partjes uit hun tussenvliesje. Diensten we niet want dat is bitter. Dan deden we een halve in een bakje en strooiden er nog wat suiker overheen, ( niet te veel) want dat wilden wij graag.



Salade van roze grapefruit en sumak

Maar op deze manier het in een salade verwerken verraste me totaal hoor! En met deze speciale ingrediënten heeft Ottolenghi me weer helemaal geïnspireerd  om het te gaan maken.
En toen ik het maakte had ik geen geduld om te wachten tot ik het kon gaan eten, het water liep me in de mond. En toen ik het eindelijk at.....het originele recept is met roodlof, maar ik had gewoon witlof omdat ik zo snel geen roodlof kon vinden.


Voor 4 personen

4 rode grapefruits
1 kleine gedroogde chilipeper
1 eetlepel sumak
1 kleine rode ui, in flinterdunne snippers
3 kleine struikjes roodlof, of een gewone grote
80 gr. waterkers
20 gr. basilicumblaadjes
zout


Snijd de schil van de grapefruits eraf met vlies en al, en snijd dan het vruchtvlees tussen de vliezen vandaan. De vliezen gebruiken we niet omdat ze nogal bitter zijn. 
Gebruik het sap met de chilipeper en sumak om het in te koken en er een dressing van te maken.
Terwijl dat afkoelt kun je de ui fijnsnijden, de roodlof in dunne plakjes, de waterkers van steeltjes verwijderen, en de basilicumblaadjes plukken en erbij voegen. Giet dan de afgekoelde dressing eroverheen.

Wat is Sumak?

Sumak is de benaming van gedroogde en gemalen sumakbessen, die groeien aan de sumakstuik. Het heeft een friszurig smaakje en wordt veel gebruikt in de Turkse en oosterse keuken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten