zaterdag 9 november 2013

Broccoli-orecchiette, extramadura-ham&meloen

Op een zondag kregen we eters in huis,
 alle meiden waren weg en dus konden we onze gang gaan qua eten.
Dus ik sloeg mijn kookboeken open om me te gaan oriënteren en één recept van Jamie (Oliver)sprak me erg aan.
Nou zijn de meiden niet zo heel erg lastig met eten, maar als er wat duurdere ingrediënten aan te pas komen ben ik met hun toch voorzichtiger.






En dit is het dan geworden!
In plaats van de orecchiette heb ik cannelloni gebruikt, omdat ik het niet kon vinden.
Dit recept trok me aan omdat er geen room in de saus zit wat weer een dikmakertje is.En ik vond het interessant om als smaakmaker de ansjovis te gebruiken.





De meloen salade heb ik eigenlijk zelf nog nooit gemaakt, maar wel eens gegeten. Een absolute topper om eens te doen, want het is zo simpel en de kwaliteit is zo groot, mits je natuurlijk goede en verse ingrediënten koopt.

Wat heb je nodig?

Voor de pasta:

  • 125 gram parmezaanse kaas (neem een stukje en rasp het zelf, zo weet je zeker dat je een goede kaas hebt)
  • 1 grote stronk broccoli
  • klein blikje ansjovis (je hebt er maar een paar nodig)
  • 1 volle eetlepel kappertjes
  • 1 spaanse peper
  • 1 teen knoflook
  • paar takjes verse tijm
  • cannelloni


Voor de salade:

  • verse basilicum (plantje van de groente afdeling in de supermarkt)
  • 0,5 citroen
  • 3 plakken ham per persoon (of zo u wilt meer of minder)
  • 1 galia meloen
  • balsamico azijn



Het is handig om eerst de salade klaar te maken, omdat je de pasta meteen opdient als het gekookt is.
Zelf zet ik alles eerst klaar op het aanrecht zodat ik er zo bij kan en niet met vieze handen in kastjes hoef te graaien.

Leg de ham op een mooie schaal, bijvoorbeeld uitgewaaierd, of verdeel het op ieders bord. Het nadeel van het laatste is dat je dan alle borden in moet pakken en bewaren in de koelkast.
Als je het op één bord legt pak je het even in de folie en zet het in de koelkast.

Maak dan meloen stukjes en bewaar het in een schaaltje in de koelkast.



Haal van 4 takjes basilicum de blaadjes en bewaar de kleinere blaadjes voor garnering. Stop de rest in een vijzel potje. Doe daar de uitgeperste halve citroen en een paar druppels azijn bij en vijzel het tot een dressing.
Bewaar ook dit.

Zet een grote pan op het vuur met water voor de pasta.
Zet een kleiner pan op het vuur om de broccoli roosjes in te koken.
Snijd de korst van de Parmezaanse kaas en houd die apart.
Rasp de kaas en doe het in een kom.

Snijd de roosjes van de stronk broccoli los en snijd de stronk in stukjes. Doe alle broccoli behalve de roosjes in een keukenmachine, voeg daarbij de ansjovis de uitgelekte kappertjes en de in stukjes gesneden peper en de gepelde knoflook , hak alles pulserend tot een puree.



Doe ongeveer 3 eetlepels olie in een koekenpan en schep er de broccolipuree bij. Roer even en snipper er de blaadjes tijm over, gooi de stugge steeltjes weg.
Giet een wijnglas water in de pan en gooi er de korst van de kaas bij, roer alles goed en draai het vuur iets hoger.
Kook ondertussen de pasta en de broccoliroosjes gaar.

Haal ondertussen de ham uit de koelkast en doe er de meloen op.
Verdeel de overgebleven kleine blaadjes basilicum erover.
Druppel de dressing erover, en de salade is klaar!

Dan zal de pasta gaar zijn en de roosjes ook.
Gooi de roosjes bij de saus dat heeft geprutteld, ik heb het samen met de pasta in een mooie schaal geserveerd.
De Parmezaanse kaas heb ik ook in een mooi schaaltje geserveerd, en natuurlijk heb ik de tafel mooi gedekt!

Lekker glaasje Chileense rode wijn erbij, en eet smakelijk!!



En als je lekker bezig bent in de keuken wil je natuurlijk niet dat je mooie kleding vies wordt, dus dan doe je een supermooi schort van kitty-boe aan!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten