zaterdag 30 november 2013

Brugse stoof met gecaramelliseerde witlof.

Dit recept heeft mijn wederhelft gemaakt op een dag dat ik niet zo lekker was en had gewerkt.
Ik had hem de opdracht gegeven wat lekkers te koken, en ook wat nieuws, dus toen ik uit het werk kwam was ik wel heel nieuwsgierig geworden.
Als ik niet zo lekker ben heb ik juist behoefte aan gezond lekker eten, maar meestal ben ik te moe om dat te doen, dus was ik blij dat het zaterdag was en Erik altijd wel graag wil koken.
Dus ode aan mijn wederhelft!





500 gram runderlappen,
200 gr procureur/bacon 
5 sjalotjes
Paprika of wortel
5 tak verse tijm
Half doosje champignons
Eetlepel mosterd
Flesje Kloosterbier
1 glaasje port
1 eetlepel wijnazijn
3 blad laurier
Potje krachtbouillon
Peper
2 eetlepel bloem

Spek snijden en in dobbelsteentjes aanbraden en uit de pan halen.
De in blokjes gesneden runderlappen aanbraden, als ze bruin zijn de bloem erop, dat een minuutje laten bakken.
Dan kan de in stukjes gesneden groente erin en even aanbraden.
Dan doe je het bier en de mosterd en de rest van de vochtige ingrediƫnten erbij, en samen met de tijm & laurier kan het 2 a 3 uur in de oven op 160 graden sudderen.




Gecaramelliseerde witlof

Voor 2 personen hadden we 4 struikjes witlof, en toen het op het bord lag dachten we...waar is de witlof?
Maar omdat er ook al groenten in de stoof zitten vonden we dat goed.

4 struiken witlof
eetlepel margarine
eetlepel boter
5 eetl. water
1 eetl. basterdsuiker.

De witlof in kwarten snijden hart eruit halen en uitwaaieren.
In de pan bakken met de boter en margarine dan wat water erbij  en de suiker, en al sudderen bakkend wordt de witlof gaar en de suiker caramelliseerd.
Op het laatst wordt dat pas bruin. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten