vrijdag 29 november 2013

Mand breien van hergebruikt materiaal


Kijk eens naar mijn stoere mand!!??







Het is een experiment geweest deze mand, naar een idee dat ik al een hele tijd in mijn hoofd had.
Volgens mij is het een methode dat in arme landen gebruikt wordt om zo geld te verdienen.
De middelen zijn oude gebruikte stoffen  die in repen worden gescheurd of in mijn geval geknipt, en van de stroken, die als bollen wol worden opgerold, kan men breien of haken. Zo had ik er een kleedje van gezien voor op de badkamervloer.
Op die manier heb je geen of minder afval en heb je een nieuw gebruiksvoorwerp! 

Het idee kwam weer bij me opborrelen toen ik voor de suprises bezig was en ik net een oud shirt had weggegooid. Het was totaal versleten en had gaten en het was ook nog eens te klein!
Normaal gaat te kleine kleding naar een ander kind en als het dan niemand past en het ziet er nog goed uit, dan gaat het naar de tweede hands winkel van de kerk.
Maar met zoveel gaatjes erin was het niet meer te doen.

Mooi begin van mijn project dacht ik, en na nog wat kasten afgestruind te hebben kwam ik nog wat kleding tegen.
Er gaat best veel materiaal in zitten moet ik zeggen, meer dan ik verwacht had!!







Knip lange repen uit bijvoorbeeld een mouw. Dat doe je door het aan weerskanten in te knippen tot bijna aan het eind. Kijk maar eens op de foto.




Houd goed rekening met de diktes van de stoffen en de breedte van de repen, als het ene dikker is als de andere komt er vorm verschil, zie foto.



Voor een mand maak je een kruis vorm, daarna kun je hem vouwen en dicht naaien aan de zijkanten.



De ene zijkant heb ik met nog een reep stof dichtgemaakt, de andere kant dat blauw is heb ik met ander materiaal dicht gemaakt.



Nog even een filmpje over hoe je met breien steken opzet

https://plus.google.com/113883912793705671586/posts/EQf4aECxjVq

Dit filmpje gaat over afhechten van steken met breien


http://youtu.be/Q1V6z_sxoT0


Excuus voor de vreemde linken hierin, ik ga dat nog onder de knie krijgen. Voor nu is het handig om de linken even te kopiƫren en in je browser te plakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten